Co musi zapewnić pracodawca w czasie upałów ? Nadejście okresu letniego to dla niektórych czas relaksu i urlopów, podczas gdy inni muszą pracować nawet w wysokich temperaturach. Wykonywanie codziennych obowiązków może być uciążliwe, gdy na zewnątrz jest upalnie, a pracownikowi trudno skoncentrować się na pracy. Czasami warunki nie sprzyjają właściwemu wykonywaniu obowiązków. Praca w czasie upałów wymaga odpowiedniego zorganizowania miejsca pracy i środowiska. W związku z tym pracodawca ma pewne obowiązki, których należy dopełnić, aby zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Kodeks Pracy precyzuje prawa i obowiązki zarówno pracowników, jak i pracodawców. Kiedy temperatura powietrza zbliża się do 30 stopni Celsjusza, pojawia się kilka obowiązków, których należy dotrzymać. Niedopełnienie tych obowiązków może wiązać się z wysokimi kosztami, nawet do 30 000 złotych. Jakie wymagania powinien stawiać pracownik pracodawcy w przypadku zbyt wysokich temperatur? Sprawdź, jak złagodzić wpływ upałów na pracę.
Czytaj też: Czym jest mobbing ?
Co musi zapewnić pracodawca w czasie upałów ?
Przepisy Kodeksu Pracy
Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, pracodawca ma obowiązek zapewnić swoim pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy. To oznacza dostosowanie ochrony zdrowia i życia do zmieniających się warunków, w tym również w przypadku upałów, które są uznawane za trudne warunki pracy. Dlatego też zadaniem pracodawcy jest odpowiednie zorganizowanie miejsca i stanowiska pracy, co jest również w jego własnym interesie, ponieważ w gorące i duszne dni wydajność pracowników naturalnie spada.
Według informacji zawartych w broszurze Państwowej Inspekcji Pracy, optymalna temperatura w pomieszczeniach, gdzie wykonuje się lekką pracę fizyczną lub biurową, nie powinna być niższa niż 18°C. Uciążliwe warunki można stwierdzić, gdy temperatura powietrza przekracza:
- 25°C – w przypadku pracy na otwartych przestrzeniach,
- 28°C – w zamkniętych pomieszczeniach.